miloki@gmail.com

Fucicort : ubat gatal kulit

IMG_1359.JPG

Date : 24 Okt 2014
Time : Pagi
Place : Dr Pakar Kulit Umaselvom Klinkk Menon Kangar Perlis
Info : Pagi semalam.. Semasa omaQ bawakan bapa mentua p check kaki
Bengkak kat Klinik Dr Menon… Sempat omaQ pon check gatai kulit kat tangan dan seluruh badan omaQ… Alhamdulillah .. Sor far bila balik kat umah buh cream yang dia bagi tu.. Alhamdulillah ok la sikit..

IMG_1358.PNG

IMG_1356.JPG

IMG_1355.JPG

IMG_1357.JPG

Share on Facebook

Dalil Al quran dan hadis berkaitan Amalan Doa Awal Tahun Dan Akhir Tahun

IMG_1125.JPG

Muharram 1436H Tiba!

 

بسم الله الرحن الرحيم

Muharram tiba lagi, tahun silih berganti dengan cepatnya, kita semakin menghampiri kiamat.

 

Sudah bersediakah kita dengan bekalan amalan?

 

Dalam persediaan itu jangan pula kita tersalah jalan tersasar dari yang sahih sehingga merugikan…

 

Ramai daripada kalangan masyrakat yang bertanya:

 

Benarkah sebaran mengenai catatan amalan ditutup pada akhir tahun, dibuka pada awal Muharram?

Dan benarkah ganjaran orang memperingatkan tentang Muharram?

 

Ada beberapa perkara yang agak keliru dikaitkan dengan bulan Muharram.

 

Antaranya, hijrah Rasulullah s.a.w dikatakan berlaku pada 1 Muharram.

Membaca doa awal tahun dan buku catatan amalan ditutup dan dibuka yang baru.

 

HIJRAH:

Hijrah Rasulullah s.a.w ke Madinah bermula pada bulan Safar. Manakala sahabat-sahabat lain ramai yang berhijrah beberapa bulan sebelum Baginda.

Baginda sampai di Madinah pada bulan Rabi’ul Awwal. [Lihat al-Rahiqal-Makhtum, kitab sirah karangan Safiy al-Rahman al-Mubarakfuri] Bukan bulan Muharram.

 

Muharram adalah bulan pertama dari 12 bulan dalam perkiraan orang-orang Arab sejak zaman jahiliyyah. Namun mereka tidak ada sistem tahun seperti sekarang. Maka khalifah Umar al-Khattab ra memutuskan, selepas perbincangan dengan para sahabat yang lain, perkiraan tahun bagi umat Islam ialah bermula pada tahun hijrah Rasulullah saw. Pada tahun Rasulullah berhijrah itu, Baginda berhijrah dari tempoh bulan Safar hingga Rabiul Awwal, bukan dalam 1 Muharram.

 

DOA AWAL TAHUN (DAN BERANGKAI DENGAN DOA AKHIR TAHUN)

Doa itu ibadah, begitu juga memohon ampun, boleh dilakukan pada bila-bila masa yang sesuai.

Termasuklah doa kita contohnya, “Ya Allah, semoga bermula tahun baru hijrah ini, bertambah iman dan ilmuku, dan semakin baik amalanku.”

 

Namun doa awal tahun dan akhir tahun, yang dibaca dengan kaifiyyat tertentu dikritik oleh para ulama’, kerana ia disandarkan kepada sebuah riwayat yang antaranya; ‘Menganjurkan dibaca doa itu 3 kali, dan syaitan pun dikatakan kecewa tidak dapat menggodanya pada tahun itu.’

Riwayat ini tidak ditemui asal usulnya oleh para ulama’. Ia dikemukakan dalam buku tertentu tanpa dinyatakan sanad dan sumber.

Tiada dalam kitab-kitab hadis mu’tabarah, dan diputuskan sebagai riwayat yang batil.

Jadi, tidak boleh kita yakini bahawa ia adalah anjuran dalam agama Islam.

 

CATATAN AMALAN

Dakwaan yang mengatakan catatan amalan ditutup pada akhir Zulhijjah, dan dibuka pada awal Muharram tidak didasari dengan dalil al-Quran, tidak juga daripada hadis Nabi s.a.w.

 

Hadis-hadis yang sahih / thabit menyebut bahawa amalan kita dibentangkan pada:

1. Setiap hari (setiap pagi dan petang).

2. Dua kali setiap minggu (setiap Isnin dan Khamis)

3. Setiap tahun, iaitu pada bulan Syaaban. (Bukan nisfu Sya’ban. -Hadis yang tidak sahih juga banyak berkisar tentang nisfu Sya’ban-)

 

Hadis-hadis sahih / thabit bagi setiap kategori adalah seperti berikut:

 

✅1. Amalan diangkat/dibentang 2 kali setiap hari:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ” يَتَعَاقَبُونَ فِيكُمْ مَلاَئِكَةٌ بِاللَّيْلِ وَمَلاَئِكَةٌ بِالنَّهَارِ، وَيَجْتَمِعُونَ فِي صَلاَةِ الْفَجْرِ وَصَلاَةِ الْعَصْرِ، ثُمَّ يَعْرُجُ الَّذِينَ بَاتُوا فِيكُمْ، فَيَسْأَلُهُمْ وَهْوَ أَعْلَمُ بِهِمْ كَيْفَ تَرَكْتُمْ عِبَادِي فَيَقُولُونَ تَرَكْنَاهُمْ وَهُمْ يُصَلُّونَ، وَأَتَيْنَاهُمْ وَهُمْ يُصَلُّونَ “.

Rasulullah saw bersabda, maksudnya:

“Para malaikat (syif) malam dan malaikat (syif) siang silih berganti turun kepada kalian. Mereka berkumpul pada setiap waktu Subuh dan setiap waktu Asar. Kemudian, malaikat yang menjaga kalian (jika waktu Subuh, malaikat malam, jika waktu Asar, malaikat siang) naik ke atas. Allah pun bertanya kepada malaikat-malaikat itu – walhal Dia lebih mengetahui tentang hamba-hamba-Nya:

{Dalam keadaan bagaimana kamu semua tinggalkan hamba-hamba-Ku itu?}

Jawab para malaikat: ‘Kami tinggalkan mereka dalam keadaan mereka sedang solat. Begitu juga ketika kami datang kepada mereka, mereka sedang solat.’

[Sahih al-Bukhari, Kitab Waktu-Waktu Sembahyang, Bab Fadilat Sembahyang Asar].

Berbahagialah bagi mereka yang menunaikan solat Subuh dan solat Asar, lebih-lebih lagi di awal waktu.

 

✅2. Amalan juga diangkat setiap Isnin dan Khamis, dua kali seminggu:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: “تُفْتَحُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَ الاِثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ فَيُغْفَرُ لِكُلِّ عَبْدٍ لاَ يُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئًا إِلاَّ رَجُلاً كَانَتْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيُقَالُ أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا ”

 

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:

“Amalan-amalan manusia dibentangkan setiap minggu pada hari Isnin dan Khamis. Allah mengampunkan dosa setiap hamba-Nya yang beriman, kecuali hamba yang saling bermusuhan. Lalu dikatakan kepada para malaikat, ‘Tinggalkan dahulu mereka berdua ini, sehinggalah mereka berdamai.”

[Sahih Muslim, Kitab al-Birr wa al-Silah wa al-Adab, Bab Larangan Saling Bermusuhan Dan Saling Tidak Mempedulikan].

 

✅3. Amalan dibentangkan setiap tahun, pada bulan Syaaban. (Bukan Nisfu Syaaban)

عن زيد بن أسامة رضي الله عنهما قال: قلت: يا رسول الله لم أرك تصوم من شهر من الشهور ما تصوم في شعبان؟ قال: ذلك شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان، وهو شهر ترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين، فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم.

Usamah bin Zaid ra meriwayatkan, katanya, “Saya pernah bertanya, ‘Wahai Rasulullah, mengapa saya tidak pernah lihat tuan berpuasa dalam bulan lain, sebanyak puasa tuan dalam bulan Syaaban?’

Jawab Rasulullah s.a.w, “Itulah bulan yang ramai manusia lalai, antara bulan Rejab dan Ramadan. Ia adalah bulan yang diangkatkan amalan kepada Tuhan sekelian alam, dan saya suka amalan saya diangkat dalam keadaan saya sedang berpuasa.” [Musnad Imam Ahmad No. 21753 - Hadis Hasan-]

 

BENARKAH ANJURAN MEMPERINGATKAN?

Tentang hadis anjuran supaya memperingatkan bulan Muharram, dengan ganjaran tidak dibakar api neraka. Tidak dapat dikesan dari mana datangnya hadis itu.

Agak pelik bila lafaz yang sama juga disebarkan untuk bulan2 lain.

“Barangsiapa yang memperingatkan bulan Sya’ban….”

“Barangsiapa yang memperingatkan bulan Zulhijjah….”

“Barangsiapa yang memperingatkan bulan Rajab…”

 

Berdasarkan panduan para ulama’ dalam mengenali hadis palsu, dan jika kita biasa dengan hadis-hadiis yang sahih, hadis ini perlu kita tawaqquf (jangan sebar, jangan beramal kerana hadis itu tidak jelas dan sahih sumbernya). Sebarkanlah penjelasan tentangnya.

 

Kesimpulan:

Sedaya upaya yang mungkin, kita cuba pastikan sebaran yang dibuat menepati saranan hadis sahih:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ” بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً، وَحَدِّثُوا عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلاَ حَرَجَ، وَمَنْ كَذَبَ عَلَىَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ

 

Nabi saw bersabda, maksudnya,

“Sampaikanlah daripadaku walau satu ayat. Ceritakanlah tentang Bani Israel dan tidak mengapa (jika kamu tidak menyampaikannya atau jika kamu menyampaikannya). Dan sesiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja maka biar dia sediakan tempatnya dalam neraka.”

[Sahih Bukhari, Kitab Ahadis al-Anbiya’, Bab Ma Zukira Banu Israil.)

والله اعلم .
Dr Abdul Basit Abdul Rahman
(Abu Anas Madani, 27 Zulhijjah 1435H)

Share on Facebook

Peragut ‘makan’ penampar

Peragut ‘makan’ penampar

IMG_1124.JPG

Kajang: Seorang peragut ‘dihadiahkan’ tinju dan penampar oleh orang ramai yang geram selepas suspek diberkas sejurus cuba meragut rantai emas seorang wanita.

Dalam kejadian jam 12 tengah hari semalam, suspek lelaki berusia 20-an itu dikesan menjadikan seorang wanita berusia 40-an sebagai sasaran berhampiran Jalan Bukit di sini.

Sumber polis berkata, suspek dikesan cuba meragut rantai emas mangsa yang ketika itu sedang berjalan bersendirian.

“Suspek yang menunggang motosikal bertindak menarik rantai emas milik pada leher mangsa menyebabkan mangsa menjerit dan cuba melawan.

“Mangsa bagaimanapun enggan mengalah apabila bergelut dengan suspek sambil menjerit meminta tolong,” katanya.

Dia berkata, orang ramai yang mendengar jeritan mangsa kemudian bertindak datang membantu sebelum menahan suspek.

“Suspek kemudian dibelasah dua lelaki sebelum tiga lagi lelaki yang berada di kawasan berhampiran turut membantu memukul mangsa hingga rebah.

“Suspek kemudian diikat orang ramai sebelum diserahkan kepada anggota polis yang dimaklumkan berhubung kejadian itu,” katanya.

Sementara itu jurucakap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang ketika dihubungi mengesahkan berhubung penahanan peragut terbabit dan siasatan lanjut sedang dilakukan.

Menurutnya, uspek dipercayai turut terbabit dengan beberapa kes ragut di daerah ini dan pihak polis sedang menjalankan siasatan terhadap suspek warga tempatan itu.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/3843?m=1#sthash.tE9nDOU0.dpuf

Share on Facebook

Pencerahan berkaitan Doa Awal tahun Dan Akhir tahun

Pencerahan berkaitan Doa Awal tahun Dan Akhir tahun -

CATATAN AMALAN

Dakwaan yang mengatakan catatan amalan ditutup pada akhir Zulhijjah, dan dibuka pada awal Muharram tidak didasari dengan dalil al-Quran, tidak juga daripada hadith Nabi saw.

Hadith2 yang sahih/ thabit menyebut bahawa amalan kita dibentangkan pada:
1. Setiap hari (setiap pagi dan petang.)
2. Dua kali setiap minggu (setiap Isnin dan Khamis)
3. Setiap tahun, iaitu pada bulan Syaaban. (Bukan nisfu Syaaban. -Hadith palsu juga banyak berkisar tentang nisfu syaaban-)

Hadith2 sahih/thabit bagi setiap kategori adalah seperti berikut :
✅1. Amalan diangkat/dibentang 2 kali setiap hari :
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ” يَتَعَاقَبُونَ فِيكُمْ مَلاَئِكَةٌ بِاللَّيْلِ وَمَلاَئِكَةٌ بِالنَّهَارِ، وَيَجْتَمِعُونَ فِي صَلاَةِ الْفَجْرِ وَصَلاَةِ الْعَصْرِ، ثُمَّ يَعْرُجُ الَّذِينَ بَاتُوا فِيكُمْ، فَيَسْأَلُهُمْ وَهْوَ أَعْلَمُ بِهِمْ كَيْفَ تَرَكْتُمْ عِبَادِي فَيَقُولُونَ تَرَكْنَاهُمْ وَهُمْ يُصَلُّونَ، وَأَتَيْنَاهُمْ وَهُمْ يُصَلُّونَ “.
Rasulullah saw bersabda, maksudnya :
“Para malaikat (syif) malam dan malaikat (syif) siang silih berganti turun kepada kalian. Mereka berkumpul pada setiap waktu Subuh dan setiap waktu Asar. Kemudian, malaikat yg menjaga kalian (jika waktu Subuh, malaikat malam, jika waktu Asar, malaikat siang) naik ke atas. Allah pun bertanya kepada malaikat2 itu – walhal Dia lebih mengetahui tentang hamba2-Nya :
‘Dalam keadaan bagaimana kamu semua tinggalkan hamba2Ku itu?’
Jawab para malaikat : ‘Kami tinggalkan mereka dalam keadaan mereka sedang solat. Begitu juga ketika kami datang kepada mereka, mereka sedang solat.’”
(Sahih Bukhari, Kitab Waktu-Waktu Sembahyang, Bab Fadilat Sembahyang Asar. ) -Hadith Sahih-
Berbahagialah bagi mereka yang menunaikan solat Subuh dan solat Asar, lebih-lebih lagi di awal waktu.

✅2. Amalan juga diangkat setiap Isnin dan Khamis, dua kali seminggu :
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ” تُفْتَحُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَ الاِثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ فَيُغْفَرُ لِكُلِّ عَبْدٍ لاَ يُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئًا إِلاَّ رَجُلاً كَانَتْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيُقَالُ أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا ” .
Rasulullah saw bersabda, maksudnya :
“Amalan2 manusia dibentangkan setiap minggu pada hari Isnin dan Khamis. Allah pun mengampunkan dosa setiap hamba-Nya yang beriman, kecuali hamba yang saling bermusuhan. Lalu dikatakan kepada para malaikat, ‘Tinggalkan dahulu mereka berdua ini, sehinggalah mereka berdamai.”
(Sahih Muslim, Kitab al-Birr wa al-Silah wa al-Adab, Bab Larangan Saling Bermusuhan Dan Saling Tidak Mempedulikan.) -Hadith Sahih.-

✅3. Amalan dibentangkan setiap tahun, pada bulan Syaaban. (Bukan Nisfu Syaaban)
عن زيد بن أسامة رضي الله عنهما قال: قلت: يا رسول الله لم أرك تصوم من شهر من الشهور ما تصوم في شعبان؟ قال: ذلك شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان، وهو شهر ترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين، فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم.
Usamah bin Zaid ra melaporkan, katanya, “Saya pernah bertanya, ‘Wahai Rasulullah, mengapa saya tidak pernah lihat tuan berpuasa dalam bulan lain, sebanyak puasa tuan dalam bulan Syaaban?’
Jawab Rasulullah saw, “Itulah bulan yang ramai manusia lalai, antara bulan Rejab dan Ramadan. Ia adalah bulan yg diangkatkan amalan kepada Tuhan sekelian alam, dan saya suka amalan saya diangkat dalam keadaan saya sedang berpuasa.’”
(Al-Sunan al-Sughra, Kitab Puasa.) -Hadith Hasan-

Share on Facebook

Peluang kerja !!!

Assalamualaikum.
Sesiapa yg berminat utk ambik lesen scaffold, excavator, mobile crane, welding, electrical n mcm2 lg dibawah program Akedemi Binaan Malaysia (AKM) di Sintok, Kedah.
Peserta berumur 18-25 thn.
Tempoh kursus 2 bulan.. Bayaran hanya RM230
(yuran asrama )

Yuran Kursus rm1000 (Percuma jika tamat kursus)
Makanan disediakan
Elaun latihan rm50 sbln.

Untuk pertanyaan;
04-924 2200 Mohd.Nazri
atau PM 0194576667

http://www.akademibinaan.com.my/web/index.php/kampus/abm-wilayah-utara

Jom bantu anak melayu..
jgn biarkan mrk terbiar tak tau nk buat apa….
Pertanyaan. sila hubungi En Syaiful (013-2706502), En Aswat (012-5985727) dan 03-92002008 (Pejabat) untuk kemasukan segera. Senarai kursus http://www.akademibinaan.com.my

Share on Facebook

14 individu didakwa sebar ajaran Millah Abraham

14 individu didakwa sebar ajaran Millah Abraham

IMG_0678-0.JPG

murni@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Seramai 14 individu termasuk empat wanita dihadapkan ke Mahkamah Tinggi Syariah, di sini, atas dakwaan mengembangkan kepercayaan ajaran Millah Abraham.

Tiga daripada mereka iaitu Zakaria Mat Kasar, 40 an; Kamarudin Anuar, 48, dan Johan Haruna, 40, didapati mengembangkan doktrin atau kepercayaan agama selain dari agama Islam kepada yang beragama Islam.

Ajaran itu dikenali sebagai Millah Ibrahim atau Abraham.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di sebuah premis perniagaan, terletak di tingkat dua, B-2-3, Blok B, Jalan 2/142A, Megan Phoenix, Jalan Cheras, di sini antara jam 9 malam hingga jam 9.25 malam, semalam (20 Oktober 2014).

Bagi perbuatan itu mereka di dakwa mengikut Seksyen 5 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 yang membawa hukuman denda maksimum RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun, atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Manakala 11 individu lain ialah Mahamad Azhari Tajudin, 43; Mohd Arif Abd Aziz, 33; Amirol Hafiz Mohd Samad, 24; Abdul Azim Abdullah, 29; Anuar Zainal, 47; Aizul Farikh Zainal Abidin, 39; Mohamad Harizal Kamaruddin, 36; Kamalia Mohamed Taib, 34; Nur Ridah Osman, 26; Heffy Syamsuar, 32 dan Liliwati Eden, 36.

Mereka didakwa bersama-sama di tempat dan waktu yang sama mengambil bahagian di dalam majlis yang mengembangkan doktrin atau kepercayaan agama yang dikenali sebagai Millah Ibrahim atau Abraham.

Bagi perbuatan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 43(b) Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 yang membawa hukuman denda maksimum RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun, atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Semua tertuduh faham dengan pertuduhan yang dibacakan terhadap mereka bagaimanapun tiada sebarang pengakuan direkodkan.

Hakim Syarie Ibrahim Deris menetapkan 6 November ini untuk sebutan semula.

Pendakwaan diketuai oleh Pendakwa Syarie Kanan Zainor Rashid Hassin.

Mahkamah membenarkan Zakaria, Kamarudin dan Johan masing-masing diikat jamin RM2,000 manakala tertuduh lain dibenarkan ikat jamin sebanyak RM1,500 seorang.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/3345?m=1#sthash.hwTqlVWr.dpuf

AJARAN SESAT MILLAH IBRAHIM atau MILLAH ABRAHAM

Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham

Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham. Peringatan ini diberikan kepada seluruh umat Islam di nusantara tentang kegiatan sekumpulan orang-orang yang dikatakan menyebarkan ajaran pelik lagi sesat yang diberi nama Millah Ibrahim atau Millah Abraham. Ajaran ini disebarkan ala network marketing atau agen insuran siap dengan diagram dan gambarajah.

Sasaran kumpulan ini adalah golongan belia dan professional muda yang tidak mempunyai latar belakang agama. Kumpulan Millah Abraham ini bermula dengan mengajak sasaran mereka untuk membuka minda dan bersetuju bahwa Islam yang ada sekarang ini bukanlah Islam yang Asli. Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham.

Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham

Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham
Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham

Walaupun mereka bersetuju fakta bahwa Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w kekal hingga ke hari ini kerana, Kitab Al-Quran telah ditulis dan dikekalkan dari zaman Nabi Muhammad s.a.w dan tidak ada satu pun ayat Al-Quran yang telah ditokok tambah oleh mana-mana pihak, namun begitu golongan Millah Abraham tidak menghiraukan fakta ini. Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham.
Golongan Millah Abraham menyebarkan ajaran bahwa Islam yang ada sekarang adalah palsu dan Islam telah lama lenyap dari anutan ummat Islam kerana mereka mengatakan puak-puak Mongol telah menghapuskan Islam apabila Baghdad diserang pada kurun ke 10 dan 11. Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham.

Selain itu golongan ini juga mengandaikan bahwa Islam yang ada sekarang hanya diamalkan di dalam rumah sahaja namun di luar rumah tiada Islam. Ini semua adalah andaian-andaian tidak berfakta yang mereka lakukan bagi mengelirukan belia-belia dan masyarakat bagi menengahkan ajaran sesat mereka. Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham.

Golongan Millah Abraham adalah sebenarnya berasal dari golongan-golongan anti hadis dan ingkar sunnah yang tidak percaya kepada solat. Mereka ini menganjurkan ajaran tidak bersolat. Inilah antara amalan yang paling ketara golongan ini yang menyeru ahli-ahli mereka supaya berhenti solat (nauzzubillah min zalik). Jelas dan ketara dari amalan golongan ini mereka adalah golongan musuh Islam akhir zaman yang mahu menghancurkan Islam dengan menyeru umat Islam meninggalkan solat. Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham.

Dengan ini, seluruh masyarakat Islam diberi amaran tentang gejala ajaran sesat ini dan diminta membuat laporan kepada pihak berkuasa tentang aktiviti-aktiviti Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham ini sebelum ianya menular ke dalam masyarakat. Kepimpinan Millah Abraham sebenarnya tidak mempunyai latar belakang dan rata-rata mereka hanya membaca terjemahan Kitab Al-Quran tanpa memahami disiplin tafsir Al-Quran. Ajaran mereka hanya berasaskan pemikiran dan akal mereka semata-mata. Ajaran Sesat Millah Ibrahim atau Millah Abraham.

IMG_0677.JPG

Share on Facebook

Jenama Popular Telefon Pintar

Jenama Popular Telefon Pintar

IMG_0265.JPG

Share on Facebook

Kuliah Abu Fawwaz : Bab – Hukum Memelihara Anjing

Kuliah Mingguan Abu Fawwaz
Bab : Hukum Memelihara Anjing
Masjid Tuanku Syed Putra Jamalulail Kangar Perlis
Sumber : Hadith Riwayat Bukhari & Muslim
Blog : www.omaQ.org
Oleh :Ust. Mohd Umar Bin Ahmad (Abu Fawwaz)
Tarikh: 22 Oktober 2014 (Rabu) / 27 Zulhijjah 1435

Hadits Pertama
Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
من أمسك كلبا فإنه ينقص كل يوم من عمله قيراط إلا كلب حرث أو ماشية
“Barangsiapa memelihara anjing, maka amalan sholehnya akan berkurang setiap harinya sebesar satu qiroth (satu qiroth adalah sebesar gunung uhud), selain anjing untuk menjaga tanaman atau haiwan ternak.”
Ibnu Sirin dan Abu Sholeh mengatakan dari Abu Hurairah bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan,
إلا كلب غنم أو حرث أو صيد
“Selain anjing untuk menjaga haiwan ternak, menjaga tanaman atau untuk berburu.”
Abu Hazim mengatakan dari Abu Hurairah bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
كلب صيد أو ماشية
”Selain anjing untuk berburu atau anjing untuk menjaga haiwan ternak.” (HR. Bukhari)
[Bukhari: 46-Kitab Al Muzaro’ah, 3-Bab Memelihara Anjing untuk Menjaga Tanaman]
Hadits Kedua
Dari Ibnu ‘Umar, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنِ اقْتَنَى كَلْبًا إِلاَّ كَلْبَ مَاشِيَةٍ أَوْ ضَارِى نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِ كُلَّ يَوْمٍ قِيرَاطَانِ
“Barangsiapa memelihara anjing selain anjing untuk menjaga binatang ternak, maka amalannya berkurang setiap harinya sebanyak dua qiroth (satu qiroth adalah sebesar gunung uhud).” (HR. Muslim: 23 Kitab Al Masaqoh).
Hadits Ketiga
Dari Salim bin ‘Abdullah dari ayahnya –‘Abdullah-, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنِ اقْتَنَى كَلْبًا إِلاَّ كَلْبَ مَاشِيَةٍ أَوْ كَلْبَ صَيْدٍ نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِ كُلَّ يَوْمٍ قِيرَاطٌ
“Barangsiapa memelihara anjing selain anjing untuk menjaga binatang ternak dan anjing untuk berburu, maka amalannya berkurang setiap harinya sebanyak satu qiroth (satu qiroth adalah sebesar gunung uhud).” (HR. Muslim: 23 Kitab Al Masaqoh).

Hadits Keempat
Dari Salim bin ‘Abdullah dari ayahnya –‘Abdullah-, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
أَيُّمَا أَهْلِ دَارٍ اتَّخَذُوا كَلْبًا إِلاَّ كَلْبَ مَاشِيَةٍ أَوْ كَلْبَ صَائِدٍ نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِمْ كُلَّ يَوْمٍ قِيرَاطَانِ
“Rumah mana saja yang memelihara anjing selain anjing untuk menjaga binatang ternak atau anjing untuk berburu, maka amalannya berkurang setiap harinya sebanyak dua qiroth (satu qiroth adalah sebesar gunung uhud).” (HR. Muslim: 23 Kitab Al Masaqoh).
Syaikh Muhammad bin Sholeh Al Utsaimin mengatakan, “Adapun memelihara anjing dihukumi haram bahkan perbuatan semacam ini termasuk dosa besar -Wal ‘iyadzu billah-. Karena seseorang yang memelihara anjing selain anjing yang dikecualikan (sebagaimana disebutkan dalam hadits-hadits di atas,), maka akan berkurang pahalanya dalam setiap harinya sebanyak 2 qiroth (satu qiroth = sebesar gunung Uhud).” (Syarh Riyadhus Shalihin, pada Bab “Haramnya Memelihara Anjing Selain Untuk Berburu, Menjaga Haiwan Ternak atau Menjaga Tanaman”)
Hukum Memanfaatkan Anjing
Para ulama sepakat bahwa tidak boleh memanfaatkan anjing kecuali untuk maksud tertentu yang ada hajat di dalamnya seperti sebagai anjing buruan dan anjing penjaga serta maksud lainnya yang tidak dilarang oleh Islam.
Ulama Malikiyah berpendapat bahwa terlarang (makruh) memanfaatkan anjing selain untuk menjaga tananaman, haiwan ternak atau sebagai anjing buruan. Sebagian ulama Malikiyah ada yang menilai bolehnya memelihara anjing untuk selain maksud tadi. (Al Mawsu’ah Al Fiqhiyyah, 25/124)
Mengenai larangan memelihara anjing terdapat dalam hadits dari Abu Hurairah, dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa salam, beliau bersabda,
مَنِ اتَّخَذَ كَلْبًا إِلاَّ كَلْبَ مَاشِيَةٍ أَوْ صَيْدٍ أَوْ زَرْعٍ انْتَقَصَ مِنْ أَجْرِهِ كُلَّ يَوْمٍ قِيرَاطٌ
“Barangsiapa memanfaatkan anjing selain anjing untuk menjaga haiwan ternak, anjing (pintar) untuk berburu, atau anjing yang disuruh menjaga tanaman, maka setiap hari pahalanya akan berkurang sebesar satu qiroth” (HR. Muslim no. 1575). Kata Ath Thibiy, ukuran qiroth adalah semisal gunung Uhud (Fathul Bari, 3/149).
Dari Ibnu ‘Umar, dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda,
مَنِ اقْتَنَى كَلْبًا لَيْسَ بِكَلْبِ مَاشِيَةٍ أَوْ ضَارِيَةٍ ، نَقَصَ كُلَّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِهِ قِيرَاطَانِ
“Barangsiapa memanfaatkan anjing, bukan untuk maksud menjaga haiwan ternak atau bukan maksud dilatih sebagai anjing untuk berburu, maka setiap hari pahala amalannya berkurang sebesar dua qiroth.” (HR. Bukhari no. 5480 dan Muslim no. 1574)
Kesimpulannya Anjing yang dibolehkan untuk dimanfaatkan adalah untuk tiga maksud yaitu sebagai anjing yang digunakan untuk berburu, anjing yang digunakan untuk menjaga haiwan ternak dan anjing yang digunakan untuk menjaga tanaman.
www.omaQ.org

Share on Facebook

Forum: Why Should We Touch a Dog ? Understanding from the perspective of a Muslim

IMG_0268-0.PNG

[Admin] Forum: Why Should We Touch a Dog ?
Live sebentar lg pd pukul 9 mlm http://goo.gl/B0gynG
Forum: Why Should We Touch a Dog ? Understanding from the perspective of a Muslim
Moderator: Ustaz Ahmad Fazrin Yahaya
Panelist:
1. Dr. Fadlan bin Mohd Othman
2. Dr. Fathul Bari bin Mat Jahya
3. Ustaz Idris Sulaiman
Hari: Selasa
Tarikh: 21.10.2014
Waktu: 9 malam waktu Malaysia
Lihat secara live di sini: http://goo.gl/B0gynG

Share on Facebook

Mufti Kelantan : ‘Penganjur, peserta acara sentuh anjing wajib taubat’

‘Penganjur, peserta acara sentuh anjing wajib taubat’

11:36AM Oct 21, 2014
Mufti Kelantan mahu penganjur program ‘I Want To Touch A Dog’ dan umat Islam yang menyentuh anjing dalam majlis itu Ahad lalu, wajib bertaubat kerana dianggapnya mempersendakan hukum Allah.

Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata perbuatan menyentuh secara sengaja itu haram kerana anjing adalah najis mughallazah (najis yang berat) dan bertentangan dengan mazhab Syafie, lapor Sinar Harian hari ini.

“Jika dianjurkan oleh orang Islam, dia sebenarnya menghina hukum Allah dan boleh dianggap sebagai sindiran tajam terhadap kewibawaan umat Islam. Bertaubatlah,” katanya seperti dilapor akhbar itu.

“Memang sedih dengan gejala tidak sihat berlaku akhir-akhir ini. Lepas satu ada lagi yang lain ditimbulkan dengan sengaja dalam masyarakat kita,” katanya dipetik.

Sementara itu Utusan Malaysia pula menakrifkan program itu sebagai “jarum halus” menyebarkan liberalisme dengan memetik pandangan beberapa tokoh agama.

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan Tan Sri Abdul Shukor Hussin menyatakan tidak perlu ada fatwa atau hukum baru yang perlu diletakkan kerana jelas perbuatan itu haram kepada seluruh umat Islam.

Dalam laporan akhbar itu, beliau turut mempersoalkan motif penganjur mengadakan acara itu di Bandar Utama, Petaling Jaya hujung minggu lalu sekalipun beliau tidak menafikan anjing mempunyai kemuliaan tersendiri sebagai makhluk Allah.

Menurut beliau lagi, acara seumpama itu tidak bersesuaian diadakan di negara ini walau apa pun tujuannya.

“Apakah penganjur berbuat demikian kerama mahu mempromosikan fahaman liberalisme yang jelas akan menimbulkan ketidakharmonian dalam kalangan umat Islam negara ini?” kata beliau dipetik akhbar itu.

Turut mempersoalkan motif penganjuran kempen itu, pendakwah popular Kazim Elias pula berkata program sebegitu tidak boleh dipandang ringan kerana akan membawa bahaya lebih besar di samping melibatkan urusan ibadah.

“Mana boleh saja-saja bela, saja-saja hendak pegang. Sebab apa hendak pegang? Isu apa? Hendak jadikan anjing sebagai apa? Mula-mula pegang kemudian bela, kemudian masuk ke dalam rumah dan kemudian?

“Binatang mughallazah ini sama seperti babi. Lepas ini buat pula kempen pegang babi dengan melawat ke pasar babi dan kemudiannya melarat ke makan babi pula,” kata dipetik dalam satu lagi laporan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Share on Facebook